Home » Massages » sportmassage

Sportmassage

 

Indien u veel aan sport doet en dus uw lichaam en spieren zwaar belast, kunt u te maken krijgen met blessures en/of overbelasting. Een sportmassage kan helpen om de overbelasting te bestrijden, blessures te voorkomen en belangrijke processen, die het lichaam herstellen, te bevorderen. Dit wordt voornamelijk bereikt door de doorbloeding te verbeteren waardoor voedingsstoffen en zuurstof beter getransporteerd worden en afvalstoffen en vocht beter worden afgevoerd. Spierpijn en spierspanning zullen hierdoor verminderen en het herstel wordt bevordert. Een sportmassage kan het lichaam ook voorbereiden op een wedstrijd of warming-up. De spieren worden dan geactiveerd en de doorbloeding wordt gestimuleerd. Een sportmassage kan hierdoor prestatie verhogend werken.  Het verschil tussen een herstellende- of voorbereidende massage zit in het tempo en de handgrepen die bij een sportmassage gehanteerd worden.

 

Wanneer een sportmassage?

Wanneer u last heeft van vermoeide en stijve spieren vanwege overtraining, of u heeft last van restklachten na een blessure dan kan een sportmassage een uitkomst zijn. Restklachten kunnen zich ook uiten in een ander lichaamsdeel dan het alleen het aangedane deel. Denk hierbij aan lage rugklachten na een enkel- of knieblessure of schouder- en/of nekklachten na het dragen van een mitella.  Het doen van functieonderzoek van spieren en gewrichten om vast te stellen of u na een sportvrije periode, of na een blessure weer volledig aan sportbeoefening kan doen, behoort eveneens tot de mogelijkheden. Samen stellen we dan een behandelplan op, ervan uitgaande dat u als sporter na de blessure een arts heeft bezocht, die de diagnose heeft gesteld en uitspraken heeft gedaan over de sporthervatting.

 

Op grond van het functieonderzoek kunnen er adviezen gegeven worden met betrekking tot de sporthervatting zoals stabiliteits- en versterkende oefeningen,  trainings- en/of wedstrijddeelname, advies over voeding en leefgewoonten, de warming-up en cooling-down elementen en/of het gebruik van een tape- of bandageconstructie. Deze constructie is meestal bedoeld ter ondersteuning van het aangedane lichaamsdeel bij restklachten na een blessure.

 

Oorzaken van overbelasting

  • Eenzijdige belasting
  • Blessures
  • Statische belasting
  • Slechte techniek
  • Verkeerde uitvoering
  • Slechte warming up
  • Koude temperaturen
  • Chronische belasting
  • Vermoeidheid
  • Verandering van oefeningen
  • Te veel en te intensieve training
  • Verkeerde kleding en schoenen

 

Effecten van sportmassage

  • Verbeterde doorbloeding
  • Verbeterde stofwisseling
  • Afname en/of toename spierspanning
  • Minder stijfheid
  • Minder pijn
  • Verbeterde gemoedstoestand
  • Verbetering van het slaappatroon

 

Contra-indicaties

  • Hevige spierpijn
  • Direct na een spierscheuring
  • Koorts
  • Ontstekingen of wondjes op het te masseren lichaamsdeel